dailyvideo

D&G Dengan Koleksi Hijab Sederhana Tetapi Elegan


MILAN -- Dolce & Gabbana atau D & G merupakan antara jenama besar dan ternama dalam dunia fashion global. D&G merintis idea baru dalam arena penggayaan dengan koleksi hijab khusus untuk pasaran muslim. Warna hitam dan nud menjadi pilihan asas  Dolce & Gabbana dalam menampilkan rekaan yang sederhana tetapi elegen.

Koleksi busana Muslim pertama milik rumah fashion yang berbasis di Milan, Italia, ini dirilis secara online melalui situs Style.com/Arabia pada Ahad (3/1) lalu. D & G menampilkan 14 fitur koleksi busana yang keseluruhannya bernuansa e.  Warna-warna cenderung gelap ini menunjukkan karakter yang sesuai dengan selera wanita-wanita Timur Tengah.

Keterbiasaannya sebelum ini, koleksi Dolce & Gabbana lebih menumpukan kepada koleksi mewah dan ekslusif.  Namun kali ini, Dolce dan Gabbana menawarkan gaya baru fashion Muslim yang bersederhana tetapi elegan.


Motif bunga berwarna cerah seperti kuning, merah dan putih menambah anggun  ciptaan Dolce & Gabbana terutamanya bila dipadankan dengan aksesoris tambahan seperti kacamata dan bag tangan dengan warna-warna kontras. Sementara itu elemen kesederhanaan nampak jelas dari potongan lurus dan longgarnya designnya.

Sebagai perancang, Gabbana sendiri mengaku terpikat dengan keunikan budaya Muslim Timur Tengah. Kecintaannya terhadap Timur Tengah dapat dilihat dari koleksi-koleksi terkini busana muslim keluran Dolce & Gabbana

Selepas kejayaan H&M membuka gedung busana berasal Sweden, serta gedung pakaian Uniqlo menawan pasaran Muslim, Dolce & Gabbana kini mengambik langkah berani memperlebar pasaran ke penlanggan Muslim.

Sebelumnya, Tommy Hilfiger dan DKNY juga telah melancarkan koleksi khususnya untuk bulan suci Ramadhan dan Syawal. Sementara itu, pengeluar busana popular Filipina, Monique Lhuiller, merancang koleksi kaftan khusus untuk Moda Operandi. Tak ketinggalan, retailer mewah Net-a-Porter bergaya koleksi bertema 'The Ramadan Edit'.

"Secara global, trend membeli Muslim banyak disumbangkan oleh anak-anak muda serta bonus pertumbuhan demografi," kata penulis buku Muslim Fashion: Contemporary Style Cultures sekaligus selaku profesor dalam bidang kajian budaya di London College, Reina Lewis, seperti  disiarkan dalam au.lifestyle.yahoo.com, Rabu (6/1). "Hal ini  menjadikan Muslim sebagai target market utama dan terpenting dalam apa-apa juga perniagaan.

Kenyataan ini disokong oleh satu laporan terkumpul yang dilakukan oleh Thomson Reuters dari 2014 hingga 2015, daya beli Muslim terhadap pakaian dan alas kaki tercatat sangat tinggi dan akan terus mengalami peningkatan mencapai 484 M USD pada 2019. "Pasaran untuk komoditi dan perbankan yang berteraskan Islam juga sudah mula diyakini dan berkembang pantas," tambah Lewis lagi.



Posted by Unknown on 9:23 AM. Filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for D&G Dengan Koleksi Hijab Sederhana Tetapi Elegan

Leave comment

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery